De Inburgeringscursus - Reisverslag uit London, Canada van Annelieke Beukenkamp - WaarBenJij.nu De Inburgeringscursus - Reisverslag uit London, Canada van Annelieke Beukenkamp - WaarBenJij.nu

De Inburgeringscursus

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

26 Maart 2005 | Canada, London

OK, je bent hier voor een paar maanden dus zul je je ook aan moeten passen aan de gewoontes en principes van de gemiddelde Canadees. Een inburgeringscursus dus. Ik uiteraard weer een stappen-plan gemaakt (beviel de vorige keer ook goed)en die ging als volgt:

De Taal:
Engels (check)

Het rechtsysteem:
Federale monarchie met een parlementair stelsel (check) (Ja, ik leer hier wel wat he?)

De nationale feesdagen:
Canada bestaat nog niet zo lang en heeft dus behalve de bekende Christelijke feestdagen niet veel vernieuwende feestdagen. De meeste feestdagen en belangrijke gebeurtenissen zijn dus geinporteerd vanuit hetzij Europa hetzij Amerika.

De 'semi' nationale feestdagen:
- Valentines day (Ja dames en heren het Amerikaanse/commerciele fenomeen houdt ook Canada in zijn greep. Dat betekent dat alle winkels overwoekerd zijn met rose/rood en iedereen moet al zijn vrienden/vriendinnetjes een kaart sturen.
Annelieke heeft ook een kaart gestuurd dus (check)
- The superbowl (check) (grootste American Football evenement van het jaar met veel potten bier en vooral veel commercials tussendoor)
- Saint Patricks Day 17 maart (ook wel St. Patties day) wordt gekenmerkt door veel groene kledei (de Ierse nationale kleur)en hier weer veel potten bier aanwezig. Annelieke zat om 11 uur 's ochtends aan het bier dus, check!

De sporten:
- Ice hockey. (De nationale sport van Ca) met hockey bedoelen ze hier ice hockey want wat voor ons 'gewone' hockey is is hier 'field hockey' en dus ongewoon en dus voor mietjes. Annelieke is naar twee wedstrijden van de Western Mustangs geweest (zie foto's) dus check.
- Curling. (het jeux-de-bouls spelletje voor alle ijshebbende landen van de wereld) Ultiem saai om naar te kijken (wist je bijvoorbeeld dat het een olympische sport was?) maar best grappig om te spelen. Vooral als je het met twee belachelijk onhandige Chinezen speelt (zie foto's) Check.
- Skien. Eindelijk iets wat precies hetzelfde gaat als in Europa. Ik ben een dag naar de Blue Mountains geweest om te skien op bigfoots! Check
- Football. Nu te koud.
- Basketball. Nu te koud.
- Rugby. En alweer verassend: Nu te koud.

Tradioneel eten:
- Mapleleaf sirup. (Check)
Tot zover het traditionele eten....
- Mac Donalds. Check
- Starbucks (coffeeshop) Check
- Second Cup (Coffeshop) Check
etc. etc.

De Fashion:
Ok, hier moet even een verhaaltje bij, want ik ben een vrouw en uiteraard erg geinteresseerd in dit soort dingen. Western is een universiteit waar alle rijkeluis kinderen vanuit Toronto naar toe gaan. Terwijl er voor de heren de drescode wijde broek+ baseball cap is is het voor de dames een kwestie van zien en gezien worden. Voor 'the latest fashion' moet je dan ook in het bezit zijn van de volgende atributen:
- De jogging broek. Liefst met UWO op de kont en hoe lelijker hoe beter. Voor zover het slappe aftreksel van Anneliekes joggingbroek van de kinderafdeling van de H&M meetelt. Check
- De Uggs (of enig replica daarvan). De bontlaarsen waar de al eerder genoemde joggingbroek in wordt gestopt. Helaas, de enige Nederlander die een legitieme reden heeft om zulke belachelijk warme schoenen te kopen heeft ze niet. Geen check.
- Het Louis Vuiton handtasje (of wederom enig replica daarvan) Helaas, geen Annelieke Materiaal. Geen check.
- 'The Celebrity Haircut'. Je bent dus echt niet uber-hip als je niet je haar geblondeerd, gehigh-light en gestraitened hebt. Nou goed aan de eerste criteria voldeed Annelieke met gemak alleen voor het laatste werd de gewonnen waardebon van Barbara (ter waarde van twee haircuts in een Canadeze salon) ingeschakeld. Een beetje vreemd, maar wel lekker (zie foto's). Check!

As a conclusion;
zonder veel moeite kun je je toch al wel aardig inburgeren in Canada. En ach, het is maar voor 4 maanden.......

• 26 Maart 2005 - 09:50

Annemieke:

Hallo ondernemend schoonzusje! Leuk al die berichtjes van je! Alleen de foto's kon ik niet vinden, ligt dat aan mij of ben je ze kwijt? En is er nog íets Canadees wat je níet gedaan hebt? Heb je ze al paaseieren laten zoeken? En straks met Hemelvaartdag moeten ze natuurlijk wél even early in de ochtend gaan dauwtrappen... Hier alles prima, we gaan zo naar Utrecht met 18 vrienden een verlaat kerstdiner vieren (thema lentefris). En ik ga even langs de H&M mama-afdeling voor een zwangerschapsbroek want ik wordt dikker! Dag Liek, have fun (maar dat hoef ik jou eigenlijk niet te zeggen), en tot mails! Liefs XXX

• 26 Maart 2005 - 09:52

Nicole:

Hoi Annelieke, zo als ik het allemaal lees verveel je je niet. Het lijkt meer op een sportieve stage, of lijkt dat maar zo.(check). Veel plezier met.....
    Groetjes uit Dalfsen

• 26 Maart 2005 - 10:02

Goof En Hannie:

lieve annelieke,
    volgens ons ben je al aardig ingeburgerd in canada.alleen de cowboyhoed ontbreekt nog.we blijven je op de voet volgen.
    we wensen je fijne paasdagen.groeten goof en hannie.

• 26 Maart 2005 - 18:25

Feikje En Henk:

Je bericht weer met veel plezier gelezen en zo te horen gaat dat inburgeren wel lukken. En wat de feestdagen betreft, dat zijn er nogal wat en jou kennende zal dat ook wel lukken. Wij wensen je in ieder geval nog prettige Paasdagen en we denken aan je.
    Groetjes Feikje en Henk.

• 27 Maart 2005 - 11:51

Mama:

Nou ik weet nu tenminste hoe ik mij moet aankleden als ik naar Canada wil. Eerst m'n haar blonderen en een joggingsbroek aan, met zo'n plaatje op m'n bibs. Ben ik helemaal toppy. Erg leerzaam wat je over Canada schrijft. Ik lees nog geen verslag over de Niagara watervallen. Ben je niet geweest of "vielen" ze niet. Mooie foto's verstuurd. We hadden net tegen elkaar gezegd, wat zal ze lekker lang haar hebben als ze terug komt. Nee dus (check).
    Ik ben blij dat je het fototoestel nog hebt!!
    Kusjes van ons en veel liefs.

• 29 Maart 2005 - 14:28

José:

Annelieke Beukenkamp? Nooit van gehoord. Nee hoor, die zit niet in mijn dispuut en al helemaal niet in mijn vriendenkring. ik ken namelijk geen mensen die vrijwillig gaan curlen en het dan ook nog op de gevoelige plaat vastleggen...

• 29 Maart 2005 - 15:02

Annelieke:

Geachte Vrouw Bruining,

Wilt u linea recta uw 'All men are pigs' t-shirt inleveren of de achterkant veranderen in: 'maar ik weet nix!'.

Met vriendelijke groet,
    De vice-preases van de Rocie.

• 30 Maart 2005 - 11:42

Marijke:

He annelieke,
    je ziet er goed uit!!!! Wat leuk al die verhalen!! Hoe gaat het met de studie, zit net weer in de lb te soggen! Dus je weet nu wel hoe het met die van mij gaat. Nog 1,5 maand en dan ben je er weer. Dan kunnen we samen soggen in de kantine. Ben benieuwd naar al je verhalen. Liefs

• 31 Maart 2005 - 12:40

Willemien:

hoi annelieke
    ook wij lezen geregeld je berichten en we leren ook zo alle in's en outs. hartstikke leuk en veel plezier en hartelijke groeten